Jestem nauczycielem przedmiotów zawodowych. Chciałam państwu zaprezentować swój plan rozwoju zawodowego. Mam nadzieję, że będzie on cenną wskazówką dla wielu osób, które rozpoczynają pracę w zawodzie nauczyciela.
Imię i nazwisko stażysty: mgr Bernadetta Materlak Imię i nazwisko opiekuna stażu: Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2005 r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2006 r. A. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. B. Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
- Poznanie przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia.
- Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
- Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
- Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły i ich omawianie.
- Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego.
C. Plan działania:
LP |
ZADANIE |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI |
1. |
Poznanie procedur awansu zawodowego. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dot. awansu zawodowego tj. ustawy, rozporządzenia. |
Wrzesień 2005 r. |
Opracowanie planu rozwoju zawodowego. |
2. |
Nawiązanie kontaktu z opiekunem stażu. |
Bezpośrednia rozmowa, zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem. |
Wrzesień 2005 r. |
Omówienie zasad współpracy. |
3. |
Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych. |
Opracowanie tematów, zakresu i terminów. |
Październik 2005 r. |
Konspekty lekcji, potwierdzenie opiekuna stażu. |
4. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, konspektów lekcji. |
Wrzesień 2005 r. – Maj 2006 r. |
Teczka stażysty. |
5. |
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego |
Autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Maj 2006 r. |
Sprawozdanie z realizacji stażu. |
Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły *( § 6 ust. 2 pkt 1 )
LP |
ZADANIE |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI |
1. |
Zapoznanie ze statutem szkoły. |
Analiza statutu szkoły. |
Wrzesień 2005 r. |
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. |
2. |
Zapoznanie z podstawą programową dla zawodu technik rachunkowości.
Opracowanie rozkładu materiału z przedmiotów: rachunkowość, finanse, technika biurowa, pracownia ekonomiczno-informatyczna |
Analiza podstawy programowej.
Opracowanie rozkładu materiału. |
Wrzesień 2005 r. |
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
Zatwierdzony rozkład materiału |
3. |
Zapoznanie z wewnętrznym systemem oceniania (WSO) obowiązującym w szkole.
Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z przedmiotów rachunkowość, finanse, technika biurowa, pracownia ekonomiczno informatyczna |
Analiza wewnętrznego systemu oceniania.
Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z przedmiotów rachunkowość, finanse, technika biurowa, pracownia ekonomiczno informatyczna. |
Wrzesień 2005 r. |
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu
Zatwierdzony system oceniania przedmiotowego. |
4. |
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. |
Analiza dokumentacji, udział w Radach Pedagogicznych, zebraniach Zespołu Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych. |
Wrzesień 2005r. – Maj 2006 r. |
Lista obecności, potwierdzenie prowadzących. |
5. |
Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. |
Obserwacja, udział w spotkaniach Zespołu Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych., Radach Pedagogicznych. |
Wrzesień 2005r. |
Organizacja zajęć własnych. |
6. |
Poznanie dokumentów obowiązujących w szkole. |
Analiza dokumentacji, dokonywanie samodzielnych wpisów do dzienników. |
Wrzesień-Październik 2005 r. |
Prawidłowo prowadzona dokumentacja przebiegu stażu. |
7. |
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami p.poż. |
Udział w szkoleniu, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie. |
Wrzesień 2005 r. – Maj 2006 r. |
Zaświadczenie. |
Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły *( § 6 ust. 2 pkt 2 )
1. |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela. |
Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi. |
1 razy w miesiącu Wrzesień 2005 r. – Maj 2006 r. |
Wnioski z obserwacji i hospitacji. |
2. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna lub dyrektora. |
Opracowanie konspektu lekcji, konsultacja, analiza. |
1 raz w miesiącu Wrzesień 2005 r. – Maj 2006 r. |
Konspekty lekcji, wnioski i uwagi do realizacji. |
3. |
Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym i samokształceniu. |
Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych.
Lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych, oraz książek o tematyce pedagogiczno – psychologicznej.
Czytanie czasopism i książek związanych z nauczanymi przedmiotami. |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu.
Pisemna prezentacja jednej książki, pisemne omówienie tematyki wybranych numerów czasopism oraz zaprezentowanie jednego artykułu. |
4. |
Doskonalenie multimedialnych technik pracy. |
Publikacja w internecie planu rozwoju.
Przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera.
Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Teczka stażysty, dyskietka z zapisem elektronicznym |
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem słuchaczy *( § 6 ust. 2 pkt 3 )
1. |
Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku słuchaczy. |
Zapoznanie przez opiekuna stażu we współpracy z pedagogiem szkolnym |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. |
2. |
Poznanie instytucji wspomagających pracę szkoły w dziedzinie opiekuńczej i wychowawczej, rozpoznanie środowiska. |
Wolontariat. |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Zaświadczenie, znajomość instytucji. |
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć *( § 6 ust. 2 pkt 4 )
1. |
Dokonanie analizy obserwowanych i prowadzonych zajęć z opiekunem stażu, dyrektorem szkoły. |
Analiza z opiekunem stażu. |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Zapisy w dzienniku hospitacji. |
2. |
Sformułowanie wniosków pohospitacyjnych.
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. |
Formułowanie, wskazówek do dalszej pracy.
Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań analiz i ewaluacji. |
Wrzesień 2005 r. - Maj 2006 r. |
Zapisy w dzienniku hospitacji. | * Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ( Dz.U. z 2004 r. nr 260 poz. 2593).
|
Zatwierdzam do realizacji
|
Miejscowość, data |
Podpis i pieczęć Dyrektora Szkoły | Plan rozwoju zawodowego opracowała: mgr Bernadetta Materlak nauczyciel przedmiotów zawodowych |